Spoorzone

De westgrens van de middeleeuwse stad

Vandaag hebben we de gehele achterzijde van de Schoolpoort kunnen vrijleggen. De funderingen zijn veel zwaarder dan we verwacht hadden. De aanname was dat het een ‘standaard' waltoren zou zijn met een kleine uitbouw er naast. Dit blijkt niet het geval. De hele poort is in één keer aangelegd.

De Schoolpoort is veel zwaarder gefundeerd dan de andere waltorens die we tot nu toe hebben gezien. Met name de buitenste muren zijn diep aangelegd en breed vertand. De achtermuur was minder diep gefundeerd maar bij de andere waltorens hebben we überhaupt geen achtermuur aangetroffen. Hier was normaal gesproken namelijk een doorgang onder de wal door naar de begane grond van de waltoren. Bij de Schoolpoort is hier een zware muur over de gehele achterzijde van de toren gebouwd.

De onderkant van de buitenmuren is niet gemetseld maar gestapeld en met klei in plaats van mortel bestreken. Waarschijnlijk zijn deze stenen onder grondwaterniveau aangebracht, waar de mortel niet kon uitharden.

Achter de zware funderingen van de poort was bestrating bewaard gebleven. Dit vloerniveau is waarschijnlijk representatief voor de allereerste gebruiksfase van de toren. Dit baseren we op de steensoort en een scherfje dat op een strategische plek werd teruggevonden.

Bovenop deze bestrating was muurwerk aangebracht dat een knik naar het noorden maakte. Dit moet van een latere datum zijn dan de vloer. Het moet een soort uitbouw achter de toren zijn geweest. De exacte functie hiervan is nog niet duidelijk. Enkele verticaal gemetselde stenen hebben hoogstwaarschijnlijk een boogconstructie gevormd.

We hebben kunnen vaststellen dat de poort is gebouwd in een bestaande aarden wal. Deze aarden wal lag weer boven de sloot die we onder de hele stadswal tegenkomen. Dit is een belangrijke constatering want de ontwikkeling van de stadsverdediging is een van de hoofdvragen van het archeologisch onderzoek in de Spoorzone.

 

De opgraving van deze resten geeft veel nieuwe inzichten in de constructie en gebruikshistorie van de Schoolpoort. Zoals gezegd is dit slechts de achterkant van het gebouw. Gezien de omvang van deze muren kunnen we aannemen dat de vóórkant van de toren nog zwaarder moet zijn aangelegd. Dit deel stak namelijk in de stadsgracht waar verzakking een groot risico was. Voorlopig zijn de resten van de poort nog even zichtbaar. Woensdag of donderdag zullen ze worden verwijderd om plaats te maken voor het dak van de Spoortunnel.