Spoorzone

De westgrens van de middeleeuwse stad

De resten van de Schoolpoort zijn vandaag verwijderd en afgevoerd. Net als bij de andere bouwwerken die we tot nu toe van de stadsverdediging hebben gezien waren de funderingen helaas niet op houten palen gefundeerd. Daar hoopten we op want aan de hand van houten palen zouden we door middel van dendrochronologie namelijk een goede datering van de poort kunnen krijgen. Heel misschien vinden we ze toch nog onder de voorkant van de toren, in de volgende tunnelbuis.

De Schoolpoort had nog wel een verrassing in petto. Naast de funderingen troffen we een stukje bestrating aan dat deels door de diepwand wordt doorsneden. Het bestaat uit ongemetselde steen, verticaal gelegd met een afwerkrand van twee stenen langs de zijkant. Het loopt aan de noordzijde van de toren pal naar het noorden. Het helt ook sterk af naar beneden richting het noorden. De steensoort en het vondstmateriaal wijzen er op dat deze bestrating waarschijnlijk tegelijk met de toren is aangelegd. Het vreemde is het niveau waarop dit spoor zich bevindt: het hoogste punt ligt halverwege de ingegraven funderingen. Dit pad lag dus bij de aanleg ervan al veel lager dan het loopniveau!

Een ander vreemd gegeven is dat het spoor is ingegraven in de stadswal maar dat er geen enkele vorm van bescherming aan de wanden is aangebracht. Dit lijkt bijna onmogelijk met het grote aarden lichaam van de stadswal erachter. De wand lijkt in elk geval bijna loodrecht omhoog te gaan naast de bestrating. We hebben nog geen verklaring voor dit spoor, waar het voor gediend heeft en hoe het geconstrueerd is.

We hebben de bestrating nu ongeveer 10 meter kunnen volgen en het einde is nog niet bereikt. Het loopt ook nog steeds af in noordelijke richting. We zijn dan ook erg benieuwd waar het pad morgen uit zal komen!