Interactieve les

Sporen uit de grond

Wie woonden er vroeger in de stad Delft? Wat deden de mensen voor werk en wat deden ze in hun vrije tijd? Wanneer waren er ridders in de stad?

Dat Delft een oude stad is, daar zijn de meeste bewoners van de stad zich wel van bewust. Bewijs hiervoor wordt door de archeologen van de stad gevonden en geleverd. Uit verschillende diepe grondlagen binnen de stad maar ook in de omgeving zijn diverse sporen gevonden van de mensen die door de jaren heen in de stad hebben gewoond. Als een echte archeoloog onderzoeken de leerlingen ook zelf enkele vondsten die in Delft en omgeving opgegraven zijn. Deze bijzondere vondsten, zoals schaatsen, potten en pannen, beenderen van dieren, speelgoed en gereedschappen, koppelen de leerlingen tijdens deze les aan de verschillende tijdvakken waarin de kinderen Marcus, Aleid en Joris leefden. Zo ontdekken de leerlingen wie er vroeger in stad woonden en hoe de levens van deze kinderen eruit zagen. 

Schetsen, analyseren, vergelijken, ontdekken

De archeologische werkplaats en het depot bevatten een schat aan vondsten van de stad Delft. Door een kijkje te mogen nemen in deze schatkamer komt de geschiedenis dichterbij. De leerlingen analyseren divers authentiek bronmateriaal en creëren zo het verhaal en geschiedenis van de vondst zoals een archeoloog dat normaliter ook doet. De les sluit aan bij de kerndoelen ‘Oriëntatie op jezelf en de wereld’ en bij de tijdvakken van ‘Jagers en boeren’, ‘Grieken en Romeinen’, ‘Monniken en ridders’ en ‘Steden en staten. 

Een bezoek aan Archeologie Delft draagt bij aan de volgende kerndoelen 'Oriëntatie op jezelf en de wereld':
41 De leerlingen leren over de bouw van planten, dieren en mensen en over de vorm en functie van hun onderdelen.
44 De leerlingen leren bij producten uit hun eigen omgeving relaties te leggen tussen de werking, de vorm en het materiaalgebruik.
51 De leerlingen leren gebruik te maken van eenvoudige historische bronnen en ze leren aanduidingen van tijd en tijdsindeling te hanteren.
52 De leerlingen leren over kenmerkende aspecten van de volgende tijdvakken ‘Jagers en boeren’, ‘Grieken en Romeinen’, ‘Monniken en ridders’ en ‘Steden en staten’. 

Doelgroep: Groep 5 en 6 basisonderwijs

Tijdsduur: 75 minuten

Kosten: € 85,- per klas

 

Rondleiding

Tijdens het bezoek krijgen de leerlingen een rondleiding door de archeologische werkplaats en het depot. De leerlingen krijgen inzicht in de werkzaamheden van de archeoloog, het nut van archeologie en de verhalen achter diverse bijzondere vondsten. De rondleidingen kunnen ook geheel op maat worden aangeboden, toegespitst op het gekozen onderwerp en schoolvak.

Doelgroep: Groep 5, 6, 7 en 8 basisonderwijs

Tijdsduur: 60 minuten

Kosten: € 65,- per groep (max. 15 leerlingen)

 

Leskist

Voor de leerlingen uit groep 7 & 8 is er een speciale leskist Archeologie samengesteld. Het thema van deze leskist is 'Spoorzone, muren en poorten van Delft ontdekt'. De inhoud van de leskist bestaat uit diverse originele vondsten van de opgravingen in de Spoorzone in Delft. De Spoorzone Delft is de integrale herontwikkeling van het spoorzonegebied in Delft. Hieronder valt onder andere de bouw van de nieuwe spoortunnel met ondergronds station.

De leskist bestaat uit de volgende onderdelen:

  • Muurkrant met interviews met een archeoloog en een medewerker van het archief.
  • Het verhaal 'langs de muur, een delfts verhaal uit 1615' over het leven in de 17e eeuw en over de rol die de stadsmuur speelt in het dagelijks leven van een stad.
  • Diverse originele 17e eeuwse vondsten.
  • Grote 17e eeuwse kaart van Delft op doek geprint.
  • Opdrachten voor de leerlingen.
  • Docentenhandleiding.

De inhoud van de leskist past uitstekend bij de volgende kerndoelen 'Oriëntatie op jezelf en de wereld':
51 De leerlingen leren gebruik te maken van eenvoudige historische bronnen en ze leren aanduidingen van tijd en tijdsindeling te hanteren.
52 De leerlingen leren over kenmerkende aspecten van de volgende tijdvakken: steden en staten; ontdekkers en hervormers; regenten en vorsten; pruiken en revoluties.
56 Leerlingen verwerven enige kennis over en krijgen waardering voor aspecten van cultureel erfgoed.

Doelgroep: Groep 7 en 8 basisonderwijs

Kosten: € 30,- per 3 weken